4t ESO

ACTIVITATS DURANT EL CONFINAMENT PEL COVID-19

Consulteu les activitats, feu preguntes o plantegeu dubtes mitjançant el correu amarti35@insgabrielferrater.cat i un dia a la setmana farem classe virtual

Temes pendents per les exposicions orals. Terminis per lliurar els arxius lligats a les exposicions orals: Document word: 25 d’abril / Presentació: 17 de maig

Activitats que s’han de trametre: les destacades en negreta i segons el color

  • activitats que ha de lliurar tothom
  • activitats que ha de lliurar (per recuperar) qui tingui suspesa la 1a avaluació i/o el 1r examen de la 2a
  • activitats (recomanades, no obligatòries, per millorar nota) per qui tingui aprovada la 1a avaluació o el 1r examen de la 2a avaluació.

QUINZENA DEL 18 AL 31 DE MAIG

Classes virtuals amb Jitsi.org: dilluns 18 de maig i 25 de maig d’11.30 a 12.30. Consultes prèvies a amarti35@insgabrielferrater.cat.

  • Pregunteu els dubtes que tingueu i envieu  les activitats demanades. A l’assumpte del missatge escriviu: “Tasques quinzena 18-31 maig”

Llengua

  • Repàs / recuperació tema V: Text “Els ciclops”. Pàg 96. Nom arxiu: cognom1_nom_repàs_tema5
  • Ampliació tema V: text “L’origen de Roma”  Primer paràgraf des del principi “Civitas Romae.. fins …portat et uxori dat” Nom arxiu: cognom1_nom_ampliació tema5″
  • Lingua. Tema IX – Camps semàntics ciència i tècnica : lectura tema pàg 192 i exercicis 30 – 33 – 34

Cultura: veure el documental Pompeya, el último dia (BBC, 2003)

 

QUINZENA DEL 4 AL 17 DE MAIG

Classes virtuals amb Jitsi.org: dilluns 4 de maig i 11 de maig d’11.30 a 12.30. Consultes prèvies a amarti35@insgabrielferrater.cat.

Recordeu: hi ha activitats de repàs / recuperació, activitats per ampliar / millorar nota i activitats per tothom.

  • Pregunteu els dubtes que tingueu i envieu  les activitats demanades.
  • A l’assumpte del missatge escriviu: “Tasques quinzena 4-17 maig”

Llengua:

  • Tema IV – activitats per repassar / recuperar: text pàg 77 (Polifem): anàlisi morfosintàctica i traducció (nom arxiu: cognom1_nom_repàs tema4)
  • Tema IV – activitats per ampliar / pujar nota: copiar els textos “Fabula Picta” dels temes III i IV i fer anàlisi i traducció (pàgs 69 i 93. nom arxiu: (cognom1_nom_ampliació_tema4)

Cultura

  • Història et Vita: Lectura i esquema – resum del tema Els romans a Catalunya (Tema VIII, pàgs. 172-173 del llibre de text). Feu un esquema-resum a mà, com el que ja us he demanat abans: esquema-resum en una sola cara. Escanegeu-lo (o feu una imatge amb elS mòbil), i envieu-lo per correu (cognom1_nom_Romans a Catalunya)

Exposició oral – suport audiovisual: presentació, powerpoint, prezi… (nom arxiu: cognom1_nom_presentació exposició)

Termini lliurament activitats: diumenge 17 de maig. No s’acceptaran després d’aquesta data. A l’assumpte del missatge escriviu: “Tasques quinzena 4 – 17 abril”

QUINZENA DEL 20 AL 30 D’ABRIL

Classes virtuals amb Jitsi.org: dilluns 27 d’abril, d’11.30 a 12.30. Consultes prèvies a amarti35@insgabrielferrater.cat.  Recordeu: hi ha activitats de repàs / recuperació, activitats per ampliar / millorar nota i activitats per tothom. Pregunteu els dubtes que tingueu i envieu  les activitats destacades. A l’assumpte del missatge escriviu: “Tasques quinzena 20-30 abril”

Llengua:

  • Tema III – activitats per repassar / recuperar: exercicis fets a classe (Només text pàg 54 ex 21: “Eneas”  (cognom1_nom_repàs tema3)
  • Tema III – activitats per ampliar / pujar nota: pàg 67, ex 4 “La cigala i la formiga” (anàlisi morfosintàctica i traducció. (cognom1_nom_ampliació_tema3)

Cultura

  • Història et Vita: Lectura i esquema – resum del tema Les classes socials (Tema VII, pàgs. 152-153 del llibre de text). Feu un esquema-resum a mà, com el que ja us he demanat abans: esquema-resum en una sola cara. Escanegeu-lo (o feu una imatge amb el mòbil), i envieu-lo per correu (cognom1_nom_Classes socials)

Llatinismes

  •  Llibre, tema VIII, pàgs 170-171:  llegeix la informació sobre els tòpics literaris i fes els exercicis 19-20 de la pàg. 171. (cognom1_nom_tòpicsliteraris)

Termini lliurament activitats: diumenge 5 de maig. No s’acceptaran després d’aquesta data.

SETMANA DEL 14 D’ABRIL AL 17 D’ABRIL

  • Llengua:

    • Repàs tema 1: apartats i exercicis fets a classe
    • Ampliació tema 1: pàg 21, exercici 8: anàlisi i traducció de totes les frases
    • Repàs tema 2: apartats i exercicis fets a classe
    • Ampliació tema 2: pàg 26,exercici 6: anàlisi i traducció de tot el text (Aquilae magnae…); pàg 45, exercici 5, frases a-b-c-d
  • Història: Lectura i esquema – resum del tema El Baix Imperi (Tema VI, pàgs. 128-129 del llibre de text). Feu un esquema-resum a mà, com el que ja us he demanat sobre “La fi de la república” i l’Alt Imperi: esquema-resum en una sola cara. Escanegeu-lo (o feu una imatge amb el mòbil), i envieu-lo per correu
  • Llatinismes: seguirem el llibre, tema VII, pàgs 150-151:  llegeix la informació del quadre i fes els exercicis 24-25-26 de la pàg. 151.
  • Termini lliurament: 3 de maig: No s’acceptaran després d’aquesta data.

SETMANA DEL 30 DE MARÇ AL 4 D’ABRIL

  • Repàs 3a declinació: anàlisi i traducció frases pàg 96, exercici 3: a-b-c-d-f-g-h-k-l-n (del llibre de text). Treballeu aquestes frase, repasseu la gramàtica i pregunteu els dubtes, abans o després de consultar la correcció.

  • Lectura i esquema – resum del tema L’Alt Imperi (pàgs. 106-107 del llibre de text). Feu un esquema-resum a mà, com el que ja vam fer a classe sobre “La fi de la república”: esquema-resum en una sola cara. Escanegeu-lo (o feu una imatge amb el mòbil), i envieu-lo per correu
  • Llatinismes: seguirem ara el llibre, tema VI, pàgs 126-127:  llegeix la informació del quadre i fes els exercicis 26- 27-28 de la pàg. 127.
  • Termini lliurament: 3 de maig: No s’acceptaran després d’aquesta data.
  • Vídeos per complementar alguns temes de cultura:

Iliada y Odisea

SETMANA DEL 23 AL 27 DE MARÇ

  • repassar temes fets a classe per assentar els continguts. Tenim un examen pendent de la 2a avaluació, que farem tan aviat sigui possible, (el segon dia de classe després del final del confinament, per exemple)
  • preparar els temes pendents per les exposicions orals (els que encara no heu exposat). Recordeu que heu de compartir amb mi dos documents: el resum del tema amb el format que us vaig demanar, i l’arxiu de la presentació. No cal que sigui aquesta setmana o la vinent, però ja que ho heu de fer, podeu aprofitar. Feu servir el nou correu que ha habilitat el centre: amarti35@insgabrielferrater.cat
  • Lectura i esquema – resum dels temes d’història de Roma pendents: L’Alt Imperi (pàgs. 106-107 del llibre de text) i El Baix Imperi (pàgs 128-129)
  • Repàs 3a declinació: anàlisi i traducció frases pàg 96, exercici 3: a-b-c-d-f-g-h-k-l-n (del llibre de text). Penjaré properament un document amb la correcció de les frases, però ja podeu començar a treballar-les

No cal cal que m’envieu les tasques fetes, però sí podeu plantejar-me tots el dubtes que tingueu a través del correu (amarti35@insgabrielferrater.cat).

Altres activitats (voluntàries): lectures i pel·lícules més lúdiques relacionades amb el món romà o clàssic (Els enllaços estaran actius només durant el temps de confinament).


Lectures i activitats recomanades d’estiu (pels que faran Llatí a 1r de Batx): més que lectures concretes d’autors que després es tractaran a classe, us recomanem assentar coneixements generals sobre la història de Roma, cultura, literatura, que correspondrien al temari de 4t d’ESO. És especialment important si no s’ha fet Llatí a 4t d’ESO

CURS 2019-2020

Material didàctic

  • Llibre de text: Llatí 4t ESO, ed. Casals, Martí Duran

9788421848203_04_l

ltati4t-casals

Continguts – Programació

Introducció:

Unitat 1: ARACNE

  1. Lingua – Morfologia  i sintaxi
    1. Com es llegeix el llatí?  Exercicis 1 – 2 (edició antiga)

      1. Tipus d’escritures: ideogrames sil·labaris (Lineal B)cuneiforme grecciríl·licllatí (Ampliació a Omniglot)
      2. L’alfabet i la pronúncia del llatí: Hespèria LatinaLabyrinthus
      3. La escritura en Roma. Abecedario, pronunciación y acentuación (Palladium)
      4. De initiis typhonis Irma (Nuntii Latini – Areena)
    2. Morfologia del substantiu: gènere-nombre, cas, declinacionsExercicis 4-5-8

      1. Morfologia nominal: introducció (Hesperia Latina)
      2. Conceptes bàsics: cas – declinació (Labyrinthus)
      3. Lenguas flexivas – declinación – caso (Palladium)
      4. Activitats hotpotatoes (R. Martínez) casos i funcions: funcions fonamentals sintaxi dels casos
    3. Primera declinació. Exercicis 8 – 9 – 10 – 11 – 12

      1. (Labyrinthus) – Hesperia Latina
      2. Activitats primera declinació (Palladium)
      3. Activitats hotpotatoes. (R. Martínez – Hesperia Latina: Exercici 1 – Exercici 2 – Exercici 3  / Solucionari – )
    4. Present indicatiu verb sum
    5. Verb sum en oracions atributives i predicatives
    6. Morfologia del verb
    7. Present d’indicatiu actiu
    8. Activitats bàsiques de la unitat 1
  2. Lingua – Del llatí al català
    1. La llengua llatina
      1. El llatí: expansió, etapes del llatí, registres del  llatí
    2. L’indoeuropeu.
      1. De l’indoeuropeu al llatí: les llengües del món – les llengües indoeuropees
  3. Lingua – Formació de mots
    1. Mots hereditaris i cultismes. Exercicis 34 – 35 – 36

      1. Mots patrimonials, cultismes i semicultismes, neologismes, canvis fonètics freqüents. (Viquipèdia)
  4. Historia et vita
    1. Història de Roma: la monarquia. Història
      1. Guerra de Troia: IlíadaOdissea Eneida
    2. Els primers anys de vida. El nom dels romans.
      1. La familia (Palladium)El naixement (Labyrinthus)La familia y los hijos (Palladium)Juegos de niños romanos –  El juego en la antigua Roma (Fco Javier Tostado)
      2. Los nombres de los romanos (Almacén de clásicas) / Crea tu propia familia (entretenimiento – Palladium)
    3. Les termes
  5. Ut supra (Activitats i exercicis)
  6. Fabula
    1. Les deesses

Unitat 2: IFIGÈNIA

 Ifigènia. Visió global de la Guerra de Troia: Homer, Ilíada i Odissea

  1. Lingua – Morfologia  i sintaxi
    1. El present d’indicatiu actiu. Exercicis 1-2 (a-b-d-e-f-h-j) 3- 5 (a-b-c-d-e-f-j-k) –
    2. Segona declinació  Exercicis 14-15-16-17-18-19-20-21

      1. 2a declinació: Labyrinthus Hesperia Latina Palladium
      2. Activitats hotpotatoes:  R. MartínezHesperia Latina: Exercici 1Exercici 2Exercici 3  / Solucionari
    3. L’ordre dels mots dins de l’oració.
  2. Lingua – Del llatí al català
    1. El llatí, llengua amb història: LabyrinthusPalladium
  3. Lingua – Formació de mots
    1. Els prefixos d’origen llatí
  4. Historia et vita
    1. Història de Roma: la República. Història
      1. Khoot Historia de Roma – La república (professor) – khoot.it (alumne)
    2. L’educació
      1. L’educació (Labyrinthus) – La educación (Palladium) – La educación en Roma (IES Santiago Apóstol) La educación (Tarraconensis)
    3. Aqüeductes
  5. Ut supra (Activitats finals)
  6. Fabula picta

Unitat 3: ORFEU

  1. Lingua – Morfologia  i sintaxi
    1. Els adjectius de la primera classe. Exercicis 1-2-4 (a-c-e-h-i) – 5 (a-b-c-h-j) – 6 (e-f-g) – 9 (Text: La casa romana – Domus Romana)

      1. Adjectius 1a i 2a declinació: Labyrinthus Hesperia Latina
      2. Activitats hotpotatoes: R. MartínezHesperia Latina : IIIIII
    2. L’imperfet d’indicatiu actiu (Exercicis 11-12-14-16 (a-b-c-d-e-h) – 18 (a-d-f-i-m). Text exercici 21: Eneas)

      1. Labyrinthus Hesperia latina
    3. La concordança de l’adjectiu.
  2. Lingua – Del llatí al català
    1. El llatí vulgar
  3. Lingua – Formació de mots
    1. Els radicals llatins
  4. Historia et vita
    1. Magistratures i institucions republicanes
    2. El menjar
    3. Teatres
      1. Espectacles a Roma: amfiteatre, circ, teatre
  5. Ut supra (Activitats finals)
  6. Fabula picta

Unitat 4: ZEUS I EUROPA

El rapte d’Europa – Els amors de Zeus: les metamorfosis. Zeus, pare d’herois i déus

  1. Lingua – Morfologia  i sintaxi
    1. La Tercera declinació (1).  Visió global de la 3a declin: enunciat, desinències, imparisíl·labs – en consonant / parisíl·labs – en vocal i – LabyrinthusHesperia LatinaPalladium
    2. Activitats 3a. declinació: Activitats 3a. declinació Hespèria Latina (UB) –  Declinaciones / Sustantivo / 3a declinación (R. Martínez) –
      1. Temes en consonant oclusiva : ex.: 3 / 5 a-b-c-e / 6 a-b-c-e-l / 7 c-d-e-f-i
      2. Temes en consonant líquida: ex. 8 / 10 d-e-k-l
      3. Temes en consonant nasal: ex. 11 / 12 a-c-e-f-g / 13 a-c-d-f-g
      4. Temes en consonant sibilant: ex. 15 / 16 / 17 a-c-d-g. Text Polifem (comentari Homer i Ilíada / Odissea)
    3. Les conjuncions de coordinació (fotocòpies català – castellà – llatí)

      1. Text “Els déus grecs i romans”. (visió global panteó olímpic) ex. 19 a-b-c-d-e-f-g-h-i
    4. L’aposició. ex 21 d-e-f / 23 a-c-d-e
  2. Lingua – Del llatí al català
    1. Les llengües romàniques en l’actualitat
  3. Lingua – Formació de mots
    1. Els radicals llatins (2)
  4. Historia et vita
    1. La fi de la república (s. I aC). Història de Roma
    2. El vestit: El vestido (Palladium) – El règim de vida i la cura personal (Hesperia Latina – UB) – La moda romana (Tarraconensis) – El arte del maquillaje en la antigua Roma (Almacén de clásicas) – Coquetería femenina (Almacén de clásicas)
    3. Amfiteatres

      1. Espectacles a Roma: amfiteatre, circ, teatre
  5. Ut supra (Activitats finals)
  6. Fabula picta

Unitat 5: PROMETEU

Prometeu – Antropogonia

  1. Lingua – Morfologia  i sintaxi
    1. La Tercera declinació (2). Labyrinthus – Hesperia Latina – Palladium – 
      1. Temes en vocal. ex 3 a-b-c-d-f-g-h-k-l-n
      2. Temes mixtos. ex. 8 a-b-d-e-g-h-i
      3. Repàs de tots els temes de la 3a. declinació.
    2. El futur imperfet de l’indicatiu actiu
    3. El datiu possessiu
  2. Lingua – Del llatí al català
    1. Les llengües romàniques en l’actualitat (2)
  3. Lingua – Formació de mots
    1. Els sufixos d’origen llatí
  4. Historia et vita
    1. L’Alt Imperi
    2. Els gladiadors
    3. Circs

      1. Espectacles a Roma: amfiteatre, circ, teatre
  5. Ut supra (Activitats finals)
  6. Fabula picta

Unitat 6: TRIPTÒLEM

Triptòlem: Persèfone(rapte per part d’Hades /Iconografia / ) Demèter (comentari de les fonts primàries que parlen de Triptòlem)TriptòlemFont de Triptòlem a Reus

  1. Lingua – Morfologia  i sintaxi
    1. Els adjectius de la segona classe. 
      1. Adjectius de tres terminacions
      2. Adjectius de dues terminacions
      3. Adjectius d’una terminacions
    2. L’infinitiu
    3. El verb possum
    4. Els complements de lloc
  2. Lingua – Del llatí al català
    1. Els primers textos en català
  3. Lingua – Formació de mots
    1. Els llatinismes
  4. Historia et vita
    1. El Baix Imperi
    2. L’exèrcit
    3. Mausoleus: La muerte en la antigua Roma (arquehistoria)Epigrafia llatina: Epitafios latinosEl mundo funerario romano (Tarraconensis)
  5. Ut supra (Activitats finals)
  6. Fabula picta

Unitat 7: LEDA I EL CIGNE

Leda i el cigne –

  1. Lingua – Morfologia  i sintaxi
    1. La quarta declinació 
    2. La cinquena declinació
    3. Les preposicions
    4. Els complements de temps
  2. Lingua – Del llatí al català
    1. L’evolució de les vocals
  3. Lingua – Formació de mots
    1. Els llatinismes (2)
  4. Historia et vita
    1. Les classes socials
    2. La dona i la vida familiar
    3. Arcs de triomf
  5. Ut supra (Activitats finals)
  6. Fabula picta

Unitat 8: HÈRCULES

Hèrcules: Hèracles, d’heroi a déu

  1. Lingua – Morfologia  i sintaxi
    1. Els demostratius
    2. L’adverbi
    3. Els complements de causa, companyia, manera i instrument
  2. Lingua – Del llatí al català
    1. L’evolució de les vocals (2)
  3. Lingua – Formació de mots
    1. Els camps semàntics (1). Els tòpics literaris
  4. Historia et vita
    1. Els romans a Hispània i Catalunya
    2. Les carreteres. les vies romanes (calçades), ponts, aqüeductes, fars
    3. Vil·les
  5. Ut supra (Activitats finals)
  6. Fabula picta

Unitat 9: HERO I LEANDRE

Hero i Leandre

  1. Lingua – Morfologia  i sintaxi
    1. Pronoms personals – possessius – anafòric  – pronoms d’identitat
    2. Imperatiu en present i futur
    3. El predicatiu
  2. Lingua – Del llatí al català
    1. L’evolució de les consonants
  3. Lingua – Formació de mots
    1. Els camps semàntics (1). Ciència i tècnica
  4. Historia et vita
    1. Religió romana: “La religión romana” –
    2. El comerç – La moneda. Botigues i mercats: el comerç
    3. Temples
  5. Ut supra (Activitats finals)
  6. Fabula picta

 

Altres temes exposicions orals


 

LLATÍ 4T ESO – LLIBRE ED. BARCANOVA

 

llatí4teso-barcanova Llibre de text: Llatí 4t ESO, ed. Barcanova, Anna Torrent i Fina Vilanova

Entrades en aquest bloc, amb activitats  i recursos corresponents a cada unitat.

Continguts – Programació

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: